قویترین مجموعه در زمینه فروش و راه اندازی خط تولید سیب زمینی نیمه آماده ، فرنچ فرایز

راهنمای جامع و کامل خرید خط تولید فرنچ فرایز . سرمایه گذاری بسیار پرسود در صورتی که از ابتدا در انتخاب ماشین آلات و خط تولید دقت شود.
راهنمای خرید خط تولید فرنچ فرایز ، سیب زمینی نیمه آماده
در این مقاله با پروژه تولید سیب زمینی آماده طبخ ، محصول خلال سیب زمینی ، تولید فرنچ فرایز ، ماشین آلات خط تولید و همچنین فرآیند تولید این محصول آشنا خواهید شد. این مقاله با هدف آشنایی سرمایه گذاران محترم و علاقه مندان به احداث کارخانه تولید فرنچ فرایز تهیه گردیده است . پس از مطالعه کامل این مقاله ، جهت استعلام قیمت ماشین آلات این پروژه و همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان و یا هرگونه سوال در زمینه کارخانه تولید خلال سیب زمینی و یا سایر کارخانجات فرآوری سیب زمینی ، میتوانید با ما تماس بگیرید. خطوط فرنچ فرایز ارائه شده توسط این شرکت تماما اتوماتیک ، پیوسته و ساخت  شرکت تامرز از کشور هلند میباشد. مجموعه فرآوری سیب زمینی ، تنها مجموعه کشور با توانایی ارائه و اجرای پروژه های کامل فرآوری سیب زمینی و بدون محدودیت ظرفیت و بصورت کلید تحویل شامل سیستمهای دریافت و سورتینگ سیب زمینی ، انبارهای تخصصی نگهداری سیب زمینی و سیستمهای فرآوری و بسته بندی سیب زمینی ، میباشد.
فرنچ فرایز FRENCH FRIES یا خلال سیب زمینی چیست ؟
به سیب زمینی نیمه سرخ شده و منجمد شده فرنچ فرایز گفته میشود که می‌تواند شکلهای متفاوتی داشته باشد .در لیست کدهای آیسیک صنایع تبدیلی و تکمیلی ، فرنچ فرایز به این صورت تعریف شده است . سیب زمینی نیمه آماده ، منجمد (آماده طبخ) کد آیسیک فرنچ فرایز : ۱۵۱۳۴۱۲۴۵۸ بر خلاف تصور بسیاری از افراد ، تولید فرنچ فرایز با کیفیت و استاندارد در حجم صنعتی کار بسیار پیچیده ای میباشد و نیازمند تجربه بالا و تجهیزات و مراحل متعددی میباشد . قبل از تبدیل شدن به یک تولید کننده فرنچ فرایز میبایست با پیچیدگیها و مراحل و اجزای این پروژه به خوبی آشنا گردید .ظرفیت استاندارد خطوط تولید فرنچ فرایز از یک تن تا چهل تن محصول نهایی در ساعت میباشد . نسبت مواد اولیه به محصول در خطوط فرنچ فرایز دو به یک میباشد ، یعنی برای تولید ۲۰۰۰ کیلوگرم فرنچ فرایز در ساعت به ۴۰۰۰ کیلوگرم سیب زمینی در ساعت نیاز میباشد .یک خط به روز و استاندارد تولید فرنچ فرایز میبایست ۲۴ ساعته (سه شیفت) فعال بوده و محصول تولید نماید و تنها یک بار در طول یک هفته و یا یک روز در طول دو هفته خاموش شده و عملیات شستشو و تعمیر و نگهداری و بازبینی صورت پذیرد ( علت این موضوع در قسمت تونل انجماد توضیح داده شده است ). خطوطی که از این قابلیت (تولید سه شیفت و هفت روز هفته) برخوردار نیستند به این دلیل می‌تواند باشد که یا استاندارد نمیباشند و یا تکنولوژی آنها بسیار قدیمی میباشد.
تعریف یک خط تولید استاندارد فرنچ فرایز
تعریف یک خط تولید استاندارد فرنچ فرایز چه میباشد ؟ تعریف ما از یک خط تولید فرنچ فرایز استاندارد و ایده آل به اینصورت میباشد : خط تولیدی که باکیفیت ترین محصول و بیشترین میزان محصول را با کمترین میزان مصرف انرژی ، کمترین میزان ضایعات ، کمترین تعداد نیروی انسانی ، کمترین هزینه نگهداری و کمترین زمان خاموشی تولید نماید.
لازم به ذکر است که تعداد انگشت شماری شرکت در دنیا وجود دارند که تکنولوژی و توانایی و تجربه ساخت و اجرای خطوط استاندارد و کامل تولید فرنچ فرایز خصوصا با ظرفیتهای بالا را دارا میباشند و شرکتهای هلندی در این صنعت پیشتاز میباشند و از اینرو اکثر سرمایه گذاران صنعت فرآوری سیب زمینی تجربه خرید خط تولید فرنچ فرایز و یا ماشین آلات فرآوری سیب زمینی از یکی از سازندگان هلندی را داشته اند.
در حال حاضر خرید خط تولید فرنچ فرایز با چه ظرفیتی مناسب و منطقی میباشد ؟
در حال حاضر اکثر سازندگان معتبر خطوط تولید فرنچ فرایز حداقل ظرفیتی که به سرمایه گذاران در نقاط مختلف دنیا پیشنهاد مینمایند ۲۰۰۰ کیلوگرم محصول در ساعت میباشد. در خصوص کشور ما ایران ، با توجه به اینکه در حال حاضر تولید کنندگانی با ظرفیت تولید ۵ تن محصول در ساعت و حتی ۱۰ تن محصول در ساعت وجود دارند ، با وجود این تولیدکنندگان بزرگ (که از خطوط بسیار پیشرفته اروپایی هم استفاده مینمایند) ، دیگر جایی برای تولید کنندگانی با ظرفیتهای پایین مانند ۵۰۰ کیلوگرم و یا ۱۰۰۰ کیلوگرم در ساعت وجود نداشته و آنها قدرت رقابت در بازار را نخواهند داشت. ظرفیت پیشنهادی ما به سرمایه گذاران تولید فرنچ فرایز در حال حاضر خرید خط با ظرفیت حداقل ۲۰۰۰ کیلوگرم محصول در ساعت میباشد .لازم به ذکر است که نه تنها در این پروژه بلکه در همه پروژه های تولیدی هر چه ظرفیت خط تولید بالاتر باشد هزینه های تولید روی میزان بیشتری محصول سرشکن شده و سود سرمایه گذار و قدرت رقابت و مانور در بازار افزایش میابد. پس در حال حاضر احداث کارخانه فرنچ فرایز با ظرفیت پایین ( کمتر از 2000 کیلوگرم محصول در ساعت ) تصمیم صحیحی نمیباشد ، بازار بسیار محدود ، سود پایین و عدم قدرت رقابت از معایب کارخانه های فرنچ فرایز با ظرفیت پایین میباشد.

 

نامهای دیگر فرنچ فرایز :
سیب زمینی نیمه سرخ شده منجمد در کشورهای خارجی به نامهای FRENCH FRIES و FRENCH FRY و CHIPS شناخته میشود.
این محصول در ایران به اسامی مختلف و متنوعی شناخته میگردد که در ذیل نام برده شده است :
. سیب زمینی خلال شده منجمد
. سیب زمینی نیمه سرخ شده منجمد
. سیب زمینی نیمه آماده
. خلال سیب زمینی نیمه آماده
. سیب زمینی منجمد
. سیب زمینی منجمد آماده طبخ
. سیب زمینی نیمه سرخ شده
. خلال سیب زمینی
. سیب زمینی خلالی
. خلال سیب زمینی منجمد
. خلال سیب زمینی نیمه سرخ شده
. خلال سیب زمینی نیمه سرخ شده منجمد
. سیب زمینی سرخ شده
. سیب زمینی سرخ شده منجمد
. سیب زمینی آماده طبخ
. سیب زمینی خلال شده نیمه سرخ شده
. سیب زمینی نیمه آماده منجمد
. سیب زمینی سرخ کرده یخ زده
. سیب زمینی خلال شده نیمه سرخ شده منجمد
۸ مزیت اصلی سرمایه گذاری در پروژه تولید سیب زمینی نیمه سرخ شده منجمد (فرنچ فرایز) :
  • سود بالا و بازگشت سرمایه بسیار سریع
  • دسترسی آسان و ارزان به مواد اولیه
  • تقاضای روز افزون برای محصول این پروژه
  • بازار صادراتی بسیار خوب
  • بازار هدف با رنج سنی گسترده ( کودکان تا بزرگسالان )
  • عدم نیاز به صرف هزینه تبلیغات برای محصول این پروژه بواسطه شناخت کامل این محصول در بازار و تقاضای بالا برای آن
  • امکان کسب درآمد از فروش تمامی ضایعات حاصل از این پروژه شامل پوست سیب زمینی ، نشاسته سیب زمینی و سایر ضایعات
  • تک محصولی نبودن و امکان تولید محصولات متنوع از جمله پودر سیب زمینی ، پوره سیب زمینی ، هش برآون و غیره ، با اضافه نمودن خطوط و دستگاههای جانبی
 
آیا میدانید در ایران سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی کشت میگردد و از این میزان تنها مقدار کمی فرآوری و مصرف شده و بقیه به هدر میرود ؟
فرآوری سیب زمینی یکی از نیازهای اصلی کشور میباشد زیرا از این طریق به این ماده غذایی ارزش افزوده بالایی داده میشود و از هدر رفت آن جلوگیری به عمل میاید و همچنین میتوان از منافع مادی سرشار این کار نیز بهره مند گردید.
یک خط کامل فرنچ فرایز جهت فرآوری و تبدیل سیب زمینی به محصول فرنچ فرایز بدون درنظر گرفتن تاسیسات جانبی، میبایست شامل 30 قسمت اصلی باشد که بصورت خلاصه در ذیل توضیح داده شده است:
پیش از معرفی قسمتهای اصلی خط تولید فرنچ فرایز ، و مباحث مربوط به خرید خط تولید فرنچ فرایز ، لازم به ذکر است که در یک پروژه فرنچ فرایز انبار موقت نگهداری سیب زمینی یکی از ضروریات میباشد. تولیدکنندگان فرنچ فرایز به اهمیت بالای وجود یک انبار سیب زمینی در پروژه فرنچ فرایز آگاه میباشند . و در فصول برداشت سیب زمینی اقدام به خرید سیب زمینی و ذخیره سیب زمینی در انبار مینمایند. این انبار (سردخانه بالای صفر) بمنظور نگهداری سیب زمینی برای یک زمان محدود طراحی میگردد تا تغذیه خط تولید کارخانه فرنچ فرایز از طریق این انبار موقت انجام گیرد و هیچگاه با وقفه روبرو نگردد از اینرو نام دیگر انبار موقت نگهداری سیب زمینی در کارخانه فرنچ فرایز ، انبار ذخیره استراتژیک نام دارد . 
همانطور که قبلا متذکر شدیم ، در یک کارخانه فرنچ فرایز خاموشی خط تولید فرنچ فرایز و یا توقف تولید میبایست به حداقل برسد و هیچ عاملی از جمله کمبود مواد اولیه و یا وقفه در تامین مواد اولیه باعث توقف روند تولید نگردد و خط تولید تنها هفته ای یکبار جهت تمیز کاری و بازبینی و نگهداری خاموش گردد. انبار نگهداری موقت سیب زمینی در یک کارخانه فرنچ فرایز می‌تواند بصورت باکس ( جعبه ای ) و یا بالک (توده ای ) طراحی گردد. انبار نگهداری سیب زمینی از ملزومات خط تولید فرنچ فرایز میباشد. لازم به ذکر است این انبارها میبایست تخصصا برای نگهداری سیب زمینی بوده و دارای سنسورهای دما و رطوبت و دی اکسید کربن باشند.
معرفی قسمت های اصلی خط تولید فرنچ فرایز :
قسمت اول :
خاک گیری و تمیز نمودن مقدماتی سیب زمینی ها بصورت خشک و بدون استفاده از آب و همچنین سایز بندی سیب زمینی ها و جدا سازی سیب زمینی های کوچک از بزرگ ، زیرا برای خط تولید فرنچ فرایز فقط سیب زمینی های سایز بزرگ مناسب میباشند ، در سیستم ارائه شده توسط این شرکت سیب زمینی ها بعد از خالی شدن از کیسه ، توسط دستگاه ابتدا خاک گیری شده و سنگ و ضایعات از آنها جدا میگردد ، سپس در مرحله بعد سیب زمینی های کوچک و نا مناسب از سیب زمینی های بزرگ و مناسب تفکیک شده و سپس سیب زمینی های مناسب بصورت جداگانه به چندین سایز که مناسب استفاده در خط تولید فرنچ فرایز میباشد تقسیم میگردند و بصورت اتوماتیک در جعبه های جدا ریخته می‌شوند ، این سیستم به راحتی و با سرعت و  ظرفیت بالا و با نهایت دقت کار سایزبندی سیب زمینی ها را انجام می‌دهد . استفاده از سیب زمینی های سایز بندی شده و یکدست برای خط تولید فرنچ فرایز بسیار با اهمیت میباشد.
قسمت دوم :
یکی از قسمتهایی که کیفیت محصول نهایی شما را تضمین مینماید و هنگام خرید خط تولید فرنچ فرایز میبایست مدنظر داشته باشید دستگاه سورتینگ چشمی میباشد.سورتینگ چشمی جهت جداسازی سیب زمینی های بی کیفیت و ناسالم از سیب زمینی های سالم ( با وجود این دستگاه سیب زمینی های خراب و نا مناسب از همان ابتدا بصورت تمام اتوماتیک و توسط یک سورتر چشمی شناسایی و از خط تولید جدا میگردند و وارد پروسه فرآوری و تولید نمیشوند ، بدین ترتیب آب و انرژی صرف فرآوری آنها نگردیده و ضایعات خط کاهش یافته و کیفیت محصول نهایی بالاتر خواهد بود ) در یک خط تولید فرنچ فرایز استاندارد و به روز چندین سورتر مکانیکی و چشمی وجود دارد.
قسمت سوم :
سیب زمینی هایی که دارای قند بسیار بالایی میباشند و یا ظاهرا سالم ولی از درون نا مناسب هستند نباید وارد خط تولید فرنچ فرایز بشوند. به همین منظور در این قسمت دستگاههای مربوطه ، سیب زمینی های دارا قند بسیار بالا و نا مناسب را تشخیص داده و از همان ابتدا جدا مینماید تا وارد پروسه تولید نشوند. وارد شدن سیب زمینی های دارای قند بسیار بالا و نا مناسب باعث افزایش مصرف آب و انرژی و همچنین افت کیفیت محصول نهایی میگردد. 
قسمت چهارم :
بکی از مهمترین قسمتهایی که هنگام خرید خط تولید فرنچ فرایز میبایست بسیار به آن دقت داشته باشید سیستم تغذیه خط تولید میباشد. آیا میدانید به چه طریقی مواد اولیه یا همان سیب زمینی ها میبایست وارد خط تولید گردند ؟ به چه طریقی می‌توان اطمینان حاصل نمود که دقیقا برابر با ظرفیت ورودی خط، سیب زمینی وارد خط تولید میگردد نه به مقدار کمتر و یا نه به مقدار بیشتر؟ این موضوع اهمیت بسیار مهمی برای یک کارخانه تولید فرنچ فرایز دارد . سیستم نگهداری موقت سیب زمینی و تغذیه اتوماتیک خط تولید به همین منظور طراحی و در این قسمت بکارگیری شده است ( در این قسمت سیب زمینی های سورت شده و مناسب به این سیستم منتقل شده و این سیستم با دقت و بصورت اتوماتیک شروع به انتقال آنها به خط تولید فرنچ فرایز مینماید و اصطلاحا مسئولیت تغذیه خط تولید را بر عهده می‌گیرد بطوری که میزان انتقال سیب زمینی ها دقیقا برابر با ظرفیت خط تولید فرنچ فرایز باشد نه بیشتر و نه کمتر )
 
قسمت پنجم :
شستشو ( در این قسمت شستشو در سه مرحله صورت میپذیرد ، در مرحله اول ضایعات سنگین مانند سنگ و خاک از سیب زمینی ها جدا و از دستگاه خارج میشوند ، در مرحله دوم سیب زمینی ها با دقت و با حداقل مصرف آب شسته می‌شوند و در مرحله سوم ضایعات سبک مانند برگ و چوب از سیب زمینی ها جدا و از دستگاه خارج می‌شوند) وجود یک سیستم شستشوی سیب زمینی پیشرفته و به روز در خط تولید فرنچ فرایز علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب ، روی کیفیت ظاهری و طعم محصول نهایی شما نیز تاثیر بسزایی دارد.

 

قسمت ششم :
دستگاه مخصوص شستشوی مجدد و دقیق سیب زمینی ها جهت تولید فرنچ فرایز با پوست ( اخیرا به جهت ارزش غذایی بالای پوست سیب زمینی برخی تولید کننده ها سیب زمینی فرنچ فرایز را با پوست تولید مینمایند و این محصول مشتریان زیادی نیز پیدا نموده است) این دستگاه به منظور شستشوی بسیار دقیق سیب زمینی هایی که قرار است با پوست فرآوری شوند طراحی شده است تا بدون آسیب رساندن به پوست سیب زمینی ها شستشوی بسیار دقیقی را انجام دهد ، در این دستگاه سیب زمینی هایی که قرار است با پوست فرآوری شوند با برس مخصوص کاملا شسته می‌شوند تا از تمیز بودن آنها اطمینان حاصل شود .
 
قسمت هفتم :
بکی از مهمترین قسمتهایی که هنگام خرید خط تولید فرنچ فرایز میبایست مدنظر داشته باشید دستگاه پوستگیر بخار میباشد. در این مرحله یک لایه بسیار نازک از پوست سیب زمینی ها توسط دستگاه پوستگیر بخار نرم شده و سپس توسط دستگاه براشینگ از سیب زمینی جدا می‌شوند. این دستگاه دارای تکنولوژی بسیار بالایی میباشد چرا که میبایست در زمان بسیار کوتاهی پوست حجم بالایی از سیب زمینی ها  بصورت یکنواخت نرم نماید بطوری که به هیچ عنوان باعث پختن بافت سیب زمینی و یا آسیب به گوشت سیب زمینی ها نشود. در کنار این دستگاه یک مخزن بزرگ ذخیره بخار نیز وجود دارد تا همواره بخار با قدرت و حجم مناسب به دستگاه پوستگیر بخار وارد شده و پوستگیری به بهترین وجه صورت پذیرد.
قسمت هشتم :
بعد از اینکه یک لایه نازک از پوست سیب زمینی ها در دستگاه پوستگیر بخار نرم شد سپس در این مرحله توسط دستگاه براشینگ از سیب زمینی جدا می‌شوند و سپس سیب زمینی های پوست گرفته شده و پوستهای سیب زمینی هر کدام جداگانه از دستگاه خارج می‌شوند، در دستگاه براشینگ بدون استفاده از آب و بسیار با دقت پوستگیری صورت میپذیرد بطوری که آسیبی به بافت سیب زمینی ها وارد نشود، سپس پوست‌های سیب زمینی بصورت اتوماتیک از سالن تولید خارج می شود، این دستگاه دارای تکنولوژی بالایی میباشد بطوری که سیب زمینی ها از بالای دستگاه وارد و بعد از جدا شدن پوستها سیب زمینی ها و پوستها هر کدام جداگانه از قسمت پایین دستگاه خارج میشوند. این دستگاه بصورت اتوماتیک بر اساس ضخامت پوست سیب زمینی ها شدت پوستگیری را تنظیم مینماید.  لازم به ذکر است که در سیستمهای بسیار قدیمی از پوستگیر بخار استفاده نمیشد و پوستگیری به روش سایشی بود ، به همین دلیل بخشی از بافت سطحی سیب زمینی در هنگام پوستگیری به هدر رفته و یا آسیب میدید و پوستگیری با دقت و کیفیت مناسبی صورت نمیگرفت. از معایب استقاده از پوستگیر سایشی میتوان به هزینه نگهداری بالا ، کیفیت نامناسب پوستگیری ، افزایش ضایعات و همچنین افزایش جذب روغن و کاهش کیفیت محصول نهایی اشاره نمود.
قسمت نهم :
سیستم شستشوی مجدد سیب زمینی ها جهت اطمینان از تمیزی سیب زمینی ها و همزمان تصفیه اتوماتیک آب مصرفی توسط این سیستم جهت صرفه جویی هرچه بیشتر در مصرف آب در خط تولید فرنچ فرایز ( در این مرحله سیب زمینی های پوست گرفته شده مجددا شسته می‌شوند تا از تمیزی آنها و پوست گیری دقیق آنها و سالم بودن سیب زمینی ها اطمینان حاصل شود زیرا برخی از عیوب سیب زمینی بعد از پوستگیری مشخص میگردد ، سپس آب استفاده شده در شستشوی سیب زمینی ها تصفیه گردیده و جهت استفاده مجددا به این سیستم برمیگردد )
قسمت دهم :
میز بازرسی به صورت غلطکی ، ( در این مرحله سیب زمینی ها توسط غلطکهایی بصورت چرخشی به جلو رانده می‌شوند تا تمام سطح سیب زمینی دیده و بازرسی شود و جدا سازی سیب زمینی های نا مناسب و همچنین جدا سازی قسمتهای نا مناسب از سیب زمینی ها با دقت صورت پذیرد) . در خطوط تولید فرنچ فرایز قدیمی این میز بصورت یک کانوایر ساده میباشد که قابلیت چرخش سیب زمینی ها را ندارد و درنتیجه همه سطوح سیب زمینی مورد بازبینی قرار نمیگرفت. 
قسمت یازدهم :
یکی از دستگاههای مهم خط تولید فرنچ فرایز دستگاه حرارت دهنده سیب زمینی میباشد. ( این دستگاه از تکنولوژی بالایی برخوردار بوده و نقش بسیار مهمی در کیفیت محصول نهایی خصوصا جهت صادرات محصول و همچنین کاهش مصرف روغن دارد ، در این دستگاه سیب زمینی ها قبل از مرحله برش با دقت بسیار زیادی حرارت میبینند به نحوی که باعث پخته شدن سیب زمینی ها نگردد و دمای سطح و مرکز سیب زمینی قبل از برش به یک درجه مشخص برسد . با این دستگاه کیفیت برشهای‌ سیب زمینی بسیار بالاتر رفته و عمر تیغه های برش افزایش میابد ، مصرف روغن کاهش یافته ، شکستگی محصولات و در نتیجه میزان ضایعات کم شده و در نهایت ظاهر محصول نهایی رنگ و بافت زیباتری خواهد داشت )

 

قسمت دوازدهم :
بکی از مهمترین قسمتهایی که هنگام خرید خط تولید فرنچ فرایز میبایست مدنظر داشته باشید دستگاه برش با آب میباشد. برش ( برش سیب زمینی با دستگاه هیدرو کاتینگ توسط نیروی آب ، این دستگاه دارای تکنولوژی تعویض اتوماتیک میباشد ، یعنی در صورتی که مشکلی برای تیغه ها پیش بیاید سنسورهای دستگاه متوجه شده و بدون اینکه لازم باشد که خط تولید خاموش شود بلوک حاوی تیغه معیوب بصورت اتوماتیک با بلوک جدید جایگزین شده و خط تولید به کار خود ادامه می‌دهد، کیفیت برش در سیستم برش با آب به مراتب بهتر از سیستمهای مکانیکی میباشد و توصیه همه متخصصان فرنچ فرایز این میباشد که کاتر فرنچ فرایز بهتر است که از نوع هیدروکاتینگ باشد . بیش از 95% از تولید کنندگان معتبر سیب زمینی نیمه سرخ شده در دنیا از سیستم هیدروکاتینگ در خطوط تولید فرنچ فرایز خود استفاده مینمایند )  زیرا استفاده از سیستم هیدروکاتینگ به جهت برشهای بسیار با کیفیت و بسیار صاف باعث کاهش چشمگیر جذب روغن در فر میگردد و از دیگر مزایای استفاده از سیستم برش با آب کاهش قابل توجه ضایعات در پروسه تولید میباشد. 

 

قسمت سیزدهم :
 در یک خط تولید فرنچ فرایز تیز نمودن تیغه های هیدروکاتینگ از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. ( در این قسمت تیغه های دستگاه هیدرو کاتینگ با دستگاه مخصوصی که دقیقا برای همین منظور طراحی شده است تیز میگردند ، با این دستگاه علاوه بر اینکه عمر تیغه ها کم نمی‌شود و آسیبی به آنها وارد نمیگردد ، تیغه ها همواره تیز و در بهترین حالت به کار خود ادامه می‌دهند ، وجود این سیستم باعث افزایش عمر تیغه ها و عدم نیاز به خرید زودهنگام تیغه یدکی ، افزایش کیفیت ظاهری فرنچ فرایزها ، کاهش ضایعات خط تولید فرنچ فرایز و در نهایت کاهش مصرف روغن خواهد شد. .

 

قسمت چهاردهم :
بکی از مهمترین قسمتهایی که هنگام خرید خط تولید فرنچ فرایز میبایست بسیار به آن دقت داشته باشید دستگاه جداسازی نشاسته میباشد. جداسازی نشاسته ( در این مرحله در یک پروسه بسیار پیچیده و توسط چندین دستگاه نشاسته از آب دستگاه هیدرو کاتینگ جدا شده و توسط یک دستگاه بسته بندی در کیسه های مخصوص ریخته شده و بسته بندی میگردد و جداگانه بفروش میرسد . وجود این دستگاه باعث میشود که کیفیت آب قسمت برش همواره مناسب بوده و مصرف آب کاهش یابد ) . علاوه بر این وجود نشاسته در پساب کارخانه به علت چسبناک بودن و بوی نا مطلوب یکی از معضلات هر کارخانه فرآوری سیب زمینی مانند فرنچ فرایز و چیپس میباشد. لازم به ذکر است که ماشین آلات جداسازی نشاسته از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار میباشند و شرکتهای معدودی در دنیا توانایی ساخت این سیستم را دارند. 
مزایای این دستگاه :
  • جداسازی 99% نشاسته از آب
  • تولید نشاسته بسیار با کیفیت
  • قابلیت تولید نشاسته سیب زمینی بصورت پودر و یا کیک
  
قسمت پانزدهم :
یک عدد سورتینگ مکانیکی (جهت جدا سازی سیب زمینی ها بر اساس عرض) در این مرحله سیب زمینی های برش خورده با عرض غیر استاندارد و نا مناسب از سیب زمینی های برش خورده با عرض مناسب جدا میگردند. این قسمت تاثیر بسزایی در کیفیت محصول نهایی کارخانه تولید فرنچ فرایز دارد.
قسمت شانزدهم :
یک عدد سورتینگ مکانیکی (جهت جداسازی سیب زمینی ها بر اساس طول) در این مرحله سیب زمینی های برش خورده با طول غیر استاندارد و نا مناسب از سیب زمینی های برش خورده با طول مناسب جدا میگردند. این قسمت تاثیر بسزایی در کیفیت محصول نهایی کارخانه تولید فرنچ فرایز دارد.
قسمت هفدهم :
بکی از مهمترین قسمتهایی که هنگام خرید خط تولید فرنچ فرایز میبایست مدنظر داشته باشید دستگاه سورتینگ چشمی میباشد. سورتینگ چشمی یا اپتیکال سورتر ( جدا سازی خلال های سیب زمینی نامناسب و لکه دار توسط یک کامپیوتر بسیار توانمند ، وجود و یا عدم وجود خلالهای سیب زمینی لکه دار در بسته بندی های نهایی شما تأیین کننده کیفیت محصول نهایی شما خصوصا در بازارهای صادراتی میباشد از اینرو وجود این دستگاه نقش مهمی در کیفیت و حتی قیمت سیب زمینی فرنچ فرایز شما دارد ) . اگر قصد صادرات محصول خود را دارید وجود این دستگاه در کارخانه تولید فرنچ فرایز شما ضروری میباشد.
 
قسمت هجدهم :
سیستم تمام اتوماتیک جمع آوری ضایعات ( این سیستم تمامی ضایعاتی که از دستگاههای سورتینگ مکانیکی و اپتیکال سورتر خارج میشود و بعنوان محصول نا مناسب درنظر گرفته میشود را جمع نموده و بصورت اتوماتیک از سالن تولید خارج مینماید ).
قسمت نوزدهم :
سیستم بلانچر شماره یک . در این سیستم آنریمهای موجود در خلالهای سیب زمینی غیر فعال میگردند.
قسمت بیستم :
سیستم بلانچر شماره دو ، معمولا در فصل زمستان سیب زمینی های ورودی به کارخانه های فرنچ فرایز به علت انبارداری و شرایط نگهدار نامناسب دارای میزان قند بالایی میباشند . در این مواقع ضرورت و اهمیت این دستگاه مشخص میگردد . چرا که در این قسمت قند سیب زمینی تا حد بسیار زیادی کاهش میابد. 
قسمت بیست و یکم :
سیستم تثبیت و تصحیح رنگ سیب زمینی . در این سیستم رنگ خلال های فرنچ فرایز لحظه به لحظه و بصورت اتوماتیک توسط یک سیستم هوشمند آنالیز گردیده و در صورتی که با رنگ طلایی استاندارد تعریف شده برای فرنچ فرایز فاصله داشته باشد این رنگ را اصلاح مینماید تا رنگ محصول همواره طلایی باشد.
قسمت بیست و دوم :
بکی از مهمترین قسمتهایی که هنگام خرید خط تولید فرنچ فرایز میبایست بسیار به آن دقت داشته باشید دستگاه خشک کن میباشد. خشک نمودن ( کاهش رطوبت خلال های سیب زمینی در دو مرحله ، خشک کن های این شرکت دارای سیستم تمام اتوماتیک کنترل و اندازه گیری دقیق و لحظه به لحظه جریان هوا ، دما و رطوبت میباشد تا با کنترل این موارد بتواند به بهترین نحو خلال ها را خشک نماید ، این دستگاه نقش بسیار مهمی در تردی و بافت نهایی فرنچ فرایز دارد )
 قسمت بیست و سوم :
بکی از مهمترین قسمتهایی که هنگام خرید خط تولید فرنچ فرایز میبایست بسیار به آن دقت داشته باشید دستگاه فر میباشد. سرخ نمودن ( در این مرحله سیب زمینی ها در یک فر که سه دمای روغن متفاوت را در خود جای داده است ،در سه مرحله و بصورت بسیار دقیق سرخ می‌شوند و یک فیلتر تمام اتوماتیک دائما کار تصفیه روغن را انجام می‌دهد ، دمای روغن در فر دائما توسط کامپیوتر کنترل میشود . تکنولوژی وجود سه دمای روغن متفاوت در فر باعث پخت بسیار با کیفیت محصول میگردد و تاثیر زیادی بر روی رنگ و بافت سیب زمینی دارد . لازم به ذکر است که سرخ نمودن سیب زمینی بصورت کامل در کارخانه صورت نمیپذیرد و سیب زمینی ها اصطلاحا نیم پخت می‌شوند و بقیه مراحل پخت در رستوران و یا منزل انجام می‌گیرد به همین دلیل نام دیگر فرنچ فرایز ، سیب زمینی نیمه سرخ شده منجمد نامیده شده است ، دستگاههای فرایر این شرکت دارای سیستم اطفاء حریق اتوماتیک و سیستم تمام اتوماتیک شستشو CIP میباشد ) . لازم به ذکر است فرایرهای ارائه شده توسط این شرکت دارای دو سیستم تصفیه روغن میباشد تا همواره کیفیت روغن بصورت بسیار مطلوبی حفظ گردد . وجود دو سیستم تصفیه روغن باعث افزایش چشمگیر کیفیت نیمه سرخ نمودن خلالهای فرنچ فرایز میگردد.
قسمت بیست و چهارم :
سیستم بازیافت انرژی گرمایی سرخ کن جهت تامین انرژی گرمایی خشک کن , توسط این سیستم گرمای هدر رفته از فرایر جمع آوری و ذخیره گشته و جهت استفاده در تامین گرمای درایر بکار گرفته میشود .( با این سیستم صرفه جویی چشمگیری در مصرف انرژی صورت میپذیرد )
قسمت بیست و پنجم :
بعد از خروج خلالهای سیب زمینی از فر ، فرنچ فرایزها هنوز مقداری روغن با خود همراه دارند که جهت حفظ کیفیت محصول نهایی و جهت جلوگیری از ورود روغن به تونل انجماد ، این روغن میبایست از خلالها جدا شود . به همین منظور سیستم پیچیده و دارای تکنولوژی بالای بعد از فرایر قرار میگیرد تا با دقت بسیار بالا و بدون آسیب به بافت خلال های سیب زمینی حداکثر روغن از محصول گرفته شده و این روغن مجددا وارد فر گردد . 
مزایای این دستگاه :
  • صرفه جویی قابل توجه در مصرف روغن
  • افزایش کیفیت محصول نهایی
  • ممانعت از ورود روغن به فریزر و دستگاه بسته بندی همراه با محصول و در نتیجه تمیز نمودن راحتتر فریزر و دستگاه بسته بندی 
  • طراحی بسیار جمع و جور
قسمت بیست و ششم :
بکی از مهمترین قسمتهایی که هنگام خرید خط تولید فرنچ فرایز میبایست مدنظر داشته باشید دستگاه تونل انجماد میباشد. فریز نمودن ( توسط دستگاه تونل انجماد IQF با قابلیت دیفراست ۱۴ روز یکبار ، از آنجایی که خطوط فرنچ فرایز برای کار ۲۴ ساعته و هفت روز هفته طراحی شده اند ، دیفراست ۱۴ روز یکبار میزان ضایعات محصول را کاهش داده و همچنین کمتر خاموش شدن خط تولید یعنی تولید بیشتر ، بطور مثال اگر شما از تونل انجمادی استفاده نمایید که روزی یکبار نیاز به دیفراست داشته باشد ، روزانه چند ساعت خط تولید میبایست خاموش شود تا عملیات دیفراست صورت پذیرد که این به معنی عدم تولید محصول در آن چند ساعت میباشد و سپس برای راه اندازی مجدد خط تولید نیاز به تنظیمات دوباره دستگاهها میباشد که این موضوع به این معنی است که محصول شما در حداقل یک ساعت اول جهت اعمال تنظیمات جدید به هدر خواهد رفت ، پس هر چه نیاز به دیفراست تونل انجماد طولانی تر باشد شما تولید بیشتر و ضرر کمتری خواهید داشت مثلا کارخانه ای که دارای ظرفیت تولید ۲۰۰۰ کیلوگرم محصول در ساعت میباشد اگر از تونل انجمادی استفاده نماید که روزی یکبار نیاز به دیفراست داشته باشد این یعنی عدم تولید حداقل ۴ تن محصول در حدودا دو ساعتی که عملیات دیفراست صورت می‌گیرد و هدر رفتن حداقل ۲ تن محصول در ساعت اول راه اندازی و تنظیمات مجدد خط تولید ، و این یعنی عدم دستیابی به سود تولید جمعا ۶ تن محصول در روز ، لازم به ذکر است که تونل انجماد ارائه شده توسط این شرکت تخصصا جهت انجماد سیب زمینی فرنچ فرایز طراحی و ساخته شده است تا به بهترین نحو و با حفظ کیفیت و طعم و عدم تغییر در رنگ طلایی محصول ، دمای محصول را کاهش دهد )
قسمت بیست و هفتم :
سیستم جمع آوری اتوماتیک محصول در مواقع ضروری ( در صورت بوجود آمدن مشکل در دستگاه بسته بندی و یا هنگام تغییر سایز بسته بندی و یا هر علت دیگری که باعث توقف کار دستگاه بسته بندی میشود چه اتفاقی برای این همه محصول در حال خروج از تونل انجماد خواهد افتاد ؟ تمامی محصول شما که برای تولید آن انرژی و هزینه زیادی صرف شده است به هدر خواهد رفت ، این سیستم برای این مواقع طراحی شده است تا از هدررفت محصول در این شرایط جلوگیری شود ، در اینگونه مواقع اضطراری به محض خاموش شدن دستگاه بسته بندی این سیستم فرنچ فرایزها را بصورت اتوماتیک جمع آوری نموده و پس از رفع ایراد دستگاه بسته بندی و راه اندازی مجدد ، فرنچ فرایزهای جمع آوری شده را مجددا وارد خط تولید مینماید تا بسته بندی گردند )
قسمت بیست و هشتم :
دستگاه سورتینگ خلالهای سیب زمینی برای جداسازی محصولات درجه یک و صادراتی از محصولات درجه دو و غیر صادراتی قبل از بسته بندی محصولات
قسمت بیست و نهم :
بسته بندی ( بسته بندی محصول در بسته های ۲۵۰۰ گرمی و ۷۵۰ گرمی و ۹۰۰ گرمی) . دستگاه بسته بندی میبایست شامل قسمتهای ذیل باشد :
. سیستم توزیع محصول
. دستگاه توزین
. دستگاه بسته بندی
. پرینتر
. سیستم فلزیاب
. سیستم بررسی مجدد وزن محصولات
. میز دوار
. سیستم جعبه چسبان کارتن
در ایران فرنچ فرایز ۲/۵ کیلوگرمی و فرنچ فرایز ۹۰۰ گرمی و فرنچ فرایز ۷۵۰ گرمی جزو سایزهای استاندارد میباشد.
قسمت سی ام :
بکی از مهمترین قسمتهایی که هنگام خرید خط تولید فرنچ فرایز میبایست مدنظر داشته باشید سیستم کنترل مرکزی میباشد. سیستم کنترل مرکزی ( تمامی دستگاههای خط تولید از ابتدا تا انتها به یک کامپیوتر متصل میباشند و توسط این سیستم کامپیوتر مرکزی کنترل و نظارت می‌شوند و مدیر تولید در اتاقی که به همین منظور در کارخانه در نظر گرفته شده است ، توسط این سیستم بر روند تولید محصول و عملکرد صحیح دستگاهها لحظه به لحظه نظارت نموده و در صورت نیاز تنظیمات مناسب را اعمال مینماید، در صورت بروز هرگونه مشکل در عملکرد دستگاهها و یا پروسه تولید ، سیستم بصورت اتوماتیک اطلاع رسانی مینماید، لازم به ذکر است در خطوط فرنچ فرایز بسیار قدیمی سیستم کنترل غیر متمرکز بود و هر دستگاه یک سیستم کنترل جداگانه داشت و این موضوع باعث مشکلات متعددی می‌شد از جمله اینکه هر یک الی دو دستگاه به یک اپراتور نیاز داشت و یا اینکه مدیر تولید برای نظارت بر پروسه صحیح تولید مجبور بود به تک تک دستگاهها سر زده و تنظیمات و نظارت لازم را بر روی هر دستگاه جداگانه اعمال نماید و همچنین بخاطر غیر متمرکز بودن سیستم کنترل اگر مشکلی برای یک دستگاه ایجاد می‌شد خط بصورت اتوماتیک خاموش نشده و به کار خود ادامه میداد و این موضوع باعث هدر رفتن مقدار زیادی از محصول می‌شد )
 
تجهیزات جانبی ضروری
لازم به ذکر است یک کارخانه فرنچ فرایز علاوه بر دستگاههای نام برده شده که مربوط به خط اصلی تولید میباشند شامل قسمتهای دیگری نیز میباشد که بصورت خلاصه در قسمت ذیل نام برده میشود:
  • انبار نگهداری سیب زمینی (سردخانه بالای صفر)
  • انبار نگهداری محصول (سردخانه زیر صفر)
  • مخازن ذخیره روغن
  • بویلر بخار
  • بویلر روغن
  • سیستمهای تأمین هوای فشرده
  • دیزل ژنراتور
  • سیستم تصفیه آب و مخزن ذخیره آب
  • تجهیزات آزمایشگاهی

سوالات متداول

 سوال : در حال حاضر خرید خط تولید فرنچ فرایز با چه ظرفیتی پیشنهاد میگردد ؟
پاسخ : از آنجایی که تقاضا برای مصرف فرنچ فرایز در بازارهای داخلی و صادراتی روز به روز در حال افزایش میباشد ، و با توجه به اینکه در حال حاضر در کشور تولید کنندگان فرنچ فرایز با ظرفیت 5 تن و 6 تن و حتی نزدیک به 10 تن محصول در ساعت وجود دارد ، به هیچ عنوان خرید خط تولید با ظرفیت کمتر از 2 تن محصول در ساعت به سرمایه گذاران محترم پیشنهاد نمیگردد زیرا در غیر اینصورت قدرت رقابت با سایر رقبا را نحواهید داشت. بازار بسیار محدود ، سود پایین و عدم قدرت رقابت از معایب کارخانه های فرنچ فرایز با ظرفیت پایین میباشد.
سوال : تونل انجماد خط تولید فرنچ فرایز میبایست دارای چه ویژگیهایی باشد ؟
پاسخ : از آنجایی که همه خطوط استاندارد فرنچ فرایز برای کار ۲۴ ساعته و هفت روز هفته طراحی شده اند ، تونل انجمادی برای خط تولید فرنچ فرایز مناسب میباشد که زمان دیفراست آن حداقل 7 روز یکبار باشد تا بدینصورت میزان ضایعات محصول را کاهش داده و همچنین باعث افزایش تولید محصول گردد ، بطور مثال اگر شما از تونل انجمادی استفاده نمایید که روزی یکبار نیاز به دیفراست داشته باشد در این حالت ، خط تولید میبایست روزانه چند ساعت خاموش گردد تا عملیات دیفراست صورت یپذیرد که این یعنی عدم تولید محصول به مدت چند ساعت و  همچنین برای راه اندازی مجدد خط تولید نیاز به تنظیمات دوباره دستگاهها میباشد که این موضوع به این معنی است که محصول شما در حداقل یک ساعت اول جهت اعمال تنظیمات جدید به هدر خواهد رفت ، بطور مثال کارخانه ای که دارای ظرفیت تولید ۲۰۰۰ کیلوگرم محصول در ساعت میباشد اگر از تونل انجمادی استفاده نماید که روزی یکبار نیاز به دیفراست داشته باشد این یعنی عدم تولید حداقل ۴ تن محصول در حدودا دو ساعتی که عملیات دیفراست صورت می‌گیرد و هدر رفتن حداقل ۲ تن محصول در ساعت اول راه اندازی و تنظیمات مجدد خط تولید ، و این یعنی عدم دستیابی به سود تولید جمعا ۶ تن محصول در روز .
سوال : در یک خط تولید فرنچ فرایز استفاده از سیستم برش با آب ( هیدرو کاتینگ ) بهتر مییباشد یا بکارگیری سیستم برش مکانیکی ؟
پاسخ : قطعا پاسخ این سوال سیستم هیدروکاتینگ میباشد .بیش از 95% از تولید کنندگان معتبر فرنچ فرایز در دنیا از سیستم هیدروکاتینگ در خطوط تولید خود استفاده مینمایند زیرا استفاده از سیستم هیدروکاتینگ به جهت برشهای بسیار با کیفیت و بسیار صاف باعث کاهش چشمگیر جذب روغن در فر میگردد و از دیگر مزایای استفاده از سیستم برش با آب کاهش قابل توجه ضایعات در پروسه تولید میباشد. نکته بسیار مهمتر و اصلی این میباشد که این دستگاه دارای تکنولوژی تعویض اتوماتیک تیغه میباشد ، یعنی در صورتی که تیغه های برش کند شوند و یا مشکلی برای تیغه ها پیش بیاید سنسورهای دستگاه متوجه شده و بدون اینکه لازم باشد که خط تولید خاموش شود بلوک حاوی تیغه معیوب بصورت اتوماتیک با بلوک جدید جایگزین شده و خط تولید به کار خود ادامه می‌دهد ولی در صورت وجود سیستم برش مکانیکی ، اگر مشکلی برای تیغه ها پیش بیاید ، خط تولید میبایست خاموش شده و مشکل برطرف گردد.
سوال : در خط تولید فرنچ فرایز چه تفاوتهایی میان پوستگیر سایشی و پوستگیر بخار وجود دارد ؟
پاسخ : سیستم پوستگیر سایشی معمولا در خطوط چیپس سیب زمینی بکار برده میشوند و برای خطوط فرنچ فرایز اصلا مناسب نمیباشند . در  سیستم پوستگیر بخار یک لایه بسیار نازک از پوست سیب زمینی ها توسط دستگاه پوستگیر بخار نرم شده و سپس توسط دستگاه براشینگ از سیب زمینی جدا می‌شوند و سپس سیب زمینی های پوست گرفته شده و پوستهای سیب زمینی هر کدام جداگانه از دستگاه خارج می‌شوند سپس در دستگاه براشینگ بدون استفاده از آب و بسیار با دقت پوستگیری صورت میپذیرد بطوری که آسیبی به بافت سیب زمینی ها وارد نشود. ولی در سیستمهای سایشی بخشی از بافت سطحی سیب زمینی در هنگام پوستگیری به هدر رفته و یا آسیب میبیند و پوستگیری با دقت و کیفیت مناسبی صورت نمیپذیرد. از معایب استقاده از پوستگیر سایشی میتوان به هزینه نگهداری بالا ، کیفیت نامناسب پوستگیری ، افزایش ضایعات و همچنین افزایش جذب روغن و کاهش کیفیت محصول نهایی اشاره نمود.
سوال : تفاوت خط تولید فرنچ فرایز ساخت شرکت تامرز هلند با سایر خطوط تولید چیست و چرا خطوط هلندی قیمت بالاتری دارند ؟
پاسخ : پاسخ به این سوال نیازمند توضیحات فنی بسیار پیچیده میباشد. بیش از 100 مورد تفاوت وجود دارد که طرح و توضیح همه این موارد در اینجا ممکن نیست ولی بطور تیتروار میتوان در اینجا به تنها برخی از تفاوتها به شرح ذیل اشاره نمود : 
  • یک خط تولید فرنچ فرایز کامل ساخت شرکت تامرز هلند دارای 30 قسمت اصلی (بدون درنظر گرفتن تاسیسات جانبی) میباشد درصورتی که سایر خطوط دارای این تعداد قسمت اصلی نمیباشند.
  • خط تولید سیب زمینی نیمه آماده ساخت شرکت تامرز دارای یک سیستم کامپیوتری قدرتمند مرکزی میباشد . وجود این سیستم باعث میشود که تولید به بهترین و آسانترین و با کیفیت ترین وجه صورت پذیرد. تمامی سرعت دستگاههای خط تولید ، دماها و زمانها تنها با چند کلیک ساده تنظیم و تایین میگردد.
  • طول خط تولید فرنچ فرایز ساخت شرکت تامرز هلند بیشتر از 120 متر بوده و عرض این خط در بعضی قسمتها تا 15 متر هم میرسد و در ساخت همه ماشین آلات خطوط تولید خلال سیب زمینی ساخت شرکت تامرز از استیل 304 و 316 استفاده گردیده است ( حتی در قسمت پایه دستگاهها ) به این دلیل که خط تولید سیب زمینی آماده طبخ دائما با آب در ارتباط میباشد و در صورت استفاده از استیل نا مرغوب تمامی دستگاهها سریعا فرسوده و مستهلک میگردند.
  • ماشین آلات خط تولید فرنچ فرایز ساخت شرکت تامرز دارای تکنولوژی بالایی میباشند و در طراحی این ماشین آلات علاوه براینکه حداکثر صرفه جویی در مصرف روغن و آب و انرژی لحاظ گردیده است بلکه شرکت تامرز به این هم اکتفا ننموده و سیستمهای پیشرفته بازیافت انرژی هم در خطوط خود لحاظ نموده است.
  •   خطوط تولید فرنچ فرایز ساخت شرکت تامرز هلند برای کار 24 ساعته هفت روز هفته طراحی گردیده است و تمامی دستگاهها 24 ساعته و هفت روز هفته بدون هیچ مشکلی میتوانند محصول تولید نمایند.
  • تونل انجماد خطوط تولید فرنچ فرایز ساخت شرکت تامرز هلند برای کار 24 ساعته و 7 روز هفته طراحی شده است و بر اساس تقاضا میتواند یکبار در هفته و یا حتی تنها یک بار در 14 روز نیاز به دیفراست داشته باشد.
  • شرکت تامرز در قسمت فرایر که مهمترین بخش خط تولید میباشد ، چهار زون حرارتی در نظر گرفته است . وجود تکنولوژی چهار روغن با دمای متفاوت در یک فر باعث میشود خلال های فرنچ فرایز با کیفیت بسیار بالاتری نیمه سرخ شوند.

 

 

حتما مطالعه بفرمایید : مزایای سرمایه گذاری در پروژه تولید فرنچ فرایز

در این مقاله با مزایای سرمایه گذاری در پروژه تولید سیب زمینی نیمه آماده (French Fries Production Line) و همچنین ویژگیهای برخی از ماشین آلات تولید فرنچ فرایز بصورت خلاصه و مختصر آشنا خواهید شد. 

معرفی ماشین آلات اصلی خط تولید بصورت خلاصه و همچنین معرفی مزایای سرمایه گذاری در پروژه تولید فرنچ فرایز که قطعا شما را به این پروژه علاقه مند خواهد نمود.

برای ادامه لطفا کلیک نمایید

نظر شما در مورد این محتوا؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰۹ رای